Grenzen stellen met ouders: 5 door therapeuten goedgekeurde tips

Dit jaar vragen jongvolwassenen zich nog meer dan anders af hoe ze grenzen kunnen stellen aan hun ouders.

Door de pandemie wonen meer jonge volwassenen bij hun ouders dan ooit tevoren sinds de Grote Depressie . Of het nu is college lessen op afstand volgen , werken vanuit huis tijdens quarantaine of iets anders hebben miljoenen millennials en zijn Gen Zers in een nieuwe dynamiek gestort.

Die dynamiek? Leven als een volwassen, onafhankelijk persoon terwijl je onder het dak van je ouders blijft. Het is een situatie die volgens de therapeut Dr. Markies Norton , kan ervoor zorgen dat uw persoonlijke grenzen aanzienlijk verschuiven.



Vooral voor de jonge wereld bevinden veel mensen zich weer in die hachelijke situatie omdat ze thuis zijn en gewend zijn om weg te zijn voor school, vertelde Norton aan Wizzlern. Als je weg bent, is er meer afstand waardoor de communicatie wat beperkter is.

Dr. Norton is een gediplomeerd adviseur , een universiteitsprofessor en een TikTok-maker die zijn platform gebruikt om jongeren voor te lichten over geestelijke gezondheid. Dat cv betekent dat hij het een en ander weet over grenzen - en hoe jonge mensen ze kunnen handhaven terwijl ze weer thuis wonen.

1. Plan tijd in met vrienden

Als je voor het eerst in jaren thuis bent van school of aan het werk bent, kan het moeilijk zijn om een ​​normaal sociaal leven te houden, vooral tijdens een pandemie, wanneer onze normale hangouts vaak zijn gehouden over Zoom .

Daarom, zei Dr. Norton, is het cruciaal om een ​​speciale, aparte sociale tijd te creëren, net zoals je zou doen als je alleen zou wonen.

word wakker in de ochtend lied

Of dat nu betekent dat je tijden moet plannen om een ​​game te spelen, of Zoom-oproepen moet plannen, en er gewoon voor moet zorgen dat je die individuele tijd hebt dat je je authentieke zelf kunt zijn, zei hij.

2. Neem contact op met uw ondersteuningssysteem

Het is ook belangrijk om contact op te nemen met uw vrienden, familieleden en geliefden voor ondersteuning. Zoals Dr. Norton heeft uitgelegd, is uw ondersteuningssysteem iedereen met wie u volledig transparant kunt zijn.

Voor velen, je ouders zijn die mensen, maar als je al maanden met ze samenwoont, kunnen er momenten zijn dat je je hart wilt luchten aan iemand anders.

Als je in die studententijd zit, ontwikkel je je niet alleen academisch en professioneel, maar je ontwikkelt je door dit proces van het leven. Dus sommige dingen zullen belangrijk voor je zijn om [emotioneel] te navigeren, zei Dr. Norton. Het is belangrijk om transparant te zijn [over die dingen] met uw ondersteuningssysteem.

3. Heb een proces

Zoals Dr. Norton uitlegde, is het stellen van grenzen een proces. Voor hem zijn er drie stappen om uw persoonlijke ruimte te creëren wanneer u thuis bent bij uw gezin: uw grenzen kennen, begrijpen wat u belangrijk vindt en assertief zijn.

Deze stappen, zei Dr. Norton, kunnen u helpen uw eigen voorkeuren in een context te plaatsen en deze vervolgens aan anderen uit te drukken. Als je je grenzen kent, moet je je grenzen erkennen, zodat je duidelijk kunt herkennen of je het gevoel hebt dat ze worden overschreden.

Als u begrijpt wat u waardeert, kunt u ondertussen de dingen verwerken die voor u het belangrijkst zijn - of dat nu tijd alleen is, een ruimte om te ontspannen of slechts een paar minuten om Netflix te kijken. De laatste stap - assertief zijn - betekent die gevoelens duidelijk uiten aan de mensen om je heen.

Wanneer het tijd is om die moeilijke gesprekken te voeren om bepaalde dingen voor jezelf te houden of bepaalde dingen te verwerken ... kan het zeker angst veroorzaken, zei Dr. Norton. Maar als je assertief en duidelijk bent, opent dat zeker de deur voor een discussie.

4. Geef prioriteit aan zelfzorg

Er zijn een miljoen redenen waarom zelfzorg is belangrijk - vooral in 2020. Volgens Dr. Norton is het ook een handige manier om je emotionele grenzen te omarmen.

Ik denk dat het in deze staat waar mensen zijn, belangrijk is om aan die zelfzorg te doen, hoe dat er voor jou ook uitziet, zei hij. Dus voor sommige mensen kan het oefening zijn. Voor sommige mensen kan het gamen of sociale media zijn. Voor sommige mensen kan het landbouw of planten zijn.

Net zoals tijd doorbrengen met je vrienden, kan het focussen op kalmerende, rustgevende activiteiten helpen om een ​​gevoel van normaliteit te krijgen - zelfs als, zoals Dr. Norton het stelt, je bent verdreven van je universiteit of je normale huis.

wat betekent sb op sc

5. Begrijp de verschillende soorten grenzen

Een ander belangrijk onderdeel van het vaststellen van grenzen is het hebben van de woordenschat om uw behoeften te communiceren. Daarom, zei Dr. Norton, is het de moeite waard om te weten dat er verschillende soorten grenzen zijn.

Hij deelt ze in in drie emmers: stijf, gezond en poreus. Dr. Norton legde uit dat rigide grenzen de meest extreme grenzen inhouden, waar je anderen meestal op afstand wilt houden.

Gezonde grenzen zijn daarentegen neutraler, wat betekent dat je bereid bent om wat informatie te delen - maar niet alles - over hoe je je voelt. Ten slotte zijn poreuze grenzen waar uw limieten erg laag zijn en u het risico loopt dat anderen te veel invloed hebben op uw besluitvorming.

In elk gesprek met je ouders is het nuttig om je eigen grenzen te begrijpen en hoe je ze hardop kunt uitleggen. Die taal, samen met de andere tips van Dr. Norton, kan het leven met je ouders een beetje minder moeilijk maken.

Als je dit verhaal leuk vond, bekijk dan dit artikel op de zes manieren om aftappende gewoonten te stoppen .

Populaire Berichten