Inside the A24-fenomeen: hoe een indiefilmbedrijf een groot lifestyle-merk werd

Dit ben ik ... zo win ik.

Dat zijn de internet-beroemde, meme-vereeuwigd woorden gesproken door Howard Ratner, de gokverslaafde juwelier gespeeld door Adam Sandler in Uncut Gems.



De stelling van Sandlers toespraak in de film - die een van de meest... geliefde en veelgeprezen films van 2019 - is simpel: Howard Ratner neemt risico's; hij doet de dingen anders; hij wint op zijn eigen voorwaarden.



Het is misschien eerlijk om te zeggen dat A24, het onafhankelijke filmbedrijf dat Uncut Gems produceerde en distribueerde, een bepaald ethos deelt met Ratner. Het productiehuis, gelanceerd in 2012 door industrieveteranen Daniel Katz, David Fenkel en John Hodges, is enorm populair geworden sinds het begin met een klein budget - een prestatie die het is bereikt door een merk te creëren dat volledig, onvergelijkbaar verschillend is.

Zeker, publiekssegmenten zien tegenwoordig 'A24' en weten wat voor soort film ze gaan krijgen - en als ik 'type' zeg, bedoel ik niet het genre, Gary Faber , een adjunct-professor filmmarketing aan de New York University, aan Wizzlern.



Net als Ratner heeft A24 de afgelopen acht jaar meer dan een paar manieren gevonden om te winnen. De films van het bedrijf zijn populair geworden 25 Academy Award nominaties, waaronder een beste foto-overwinning voor Moonlight in 2017. Ondertussen was 2019 het grootste kassajaar van het merk tot nu toe, met films die binnenkwamen bijna $ 100 miljoen — een figuur geleid, passend, door Uncut Gems, het bedrijf best verdienende nog filmen.

banaan amandelboter ijs

Dat succes was verre van conventioneel. Gedurende zijn snelle opkomst heeft A24 sociale media, virale marketing, slimme filmselectie en hypebeast-achtige merchandise gebruikt om een ​​merk te creëren dat veel verder gaat dan theaters - vooral voor jongere fans.

Er zijn nu een paar bedrijven die heel goed spreken voor een jonger publiek, Faber, die ook runt Entertainmentonderzoek en -marketing (ERM) , een marketingadviesbureau dat in het verleden met A24 heeft gewerkt, zei. [Voor Gen Z-filmbezoekers] A24 is het merk geworden dat ze hebben ontdekt, waarin ze geloven en waar ze voor staan ​​- en meer dan dat, ze vertrouwen erop dat A24 inhoud voor hen beheert. Ik denk dat die verbinding hen onderscheidt.



Faber voegde eraan toe dat zijn studenten elk semester naar de klas komen zoemend over een nieuwe A24-film - een hype die in de begindagen van het bedrijf misschien niet voorstelbaar was.

'De eerste social media gepromoot film'

De eerste zetten van A24 waren misschien klein, maar ze maakten zeker lawaai. In maart 2013 verspreidde het bedrijf zijn derde film, Spring Breakers, een onafhankelijke film over een volledig uit de hand gelopen universiteitsvakantie.

De film zelf was een groot succes - hij maakte meer dan zes keer zijn $ 5 miljoen budget aan de kassa - maar in veel opzichten was het het socialemediateam van A24 dat als beste uit de bus kwam.

Het bedrijf werd geprezen voor zijn marketing in de aanloop naar het openingsweekend, waarin het een binnenkort virale foto van hoofdrolspeler James Franco plaatste in volledig karakter , compleet met vlechten, tatoeages en gouden tanden.

in welk jaar werd Addison Rae geboren?

Binnen enkele maanden waren de sociale pagina's van A24 hun eigen soort internetberoemdheid geworden, met mediakanalen en contentstrategie-sites zowel prees zijn ongedwongen, oneerbiedige online aanwezigheid.

A24 tweet kwinkslagen die de rest van je marginaal grappige vrienden zullen ontvolgen om plaats te maken voor die van hen, Gawker's Defamer-website schreef destijds. Ze tweeten over hun eigen films in de kleinste spamvrije doses, wat ook een vertederende eigenschap is.

Faber zegt dat deze onthulling cruciaal was, omdat het het bedrijf hielp naam te maken zonder te vertrouwen op het soort traditionele, grote advertentiestrategieën waar andere distributeurs zo afhankelijk van waren. In plaats daarvan kon het vertrouwen op zijn Facebook-, Twitter- en Instagram-accounts om een ​​publiek van jonge, filmgeobsedeerde mensen te kweken die doordrongen waren van de internetcultuur.

Ik weet niet zeker of ze genoeg krediet krijgen, maar 'Spring Breakers' was echt de eerste film die door sociale media werd gepromoot, vertelde hij aan Wizzlern. [A24] bedacht een manier om social media te gebruiken om rechtstreeks met hun klanten te praten — in hun taal.

'Ze verkopen films, toch?'

Het Twitter-account van A24 was misschien een cultfavoriet, maar in die tijd hadden zijn tweets het geluk om zelfs meer dan een dozijn likes te krijgen. Dat begon in de volgende jaren te veranderen, toen het bedrijf grotere projecten en grotere marketingstunts op zich nam.

In 2015 distribueerde A24 Ex Machina, een door critici aanbeden sci-fi-thriller die met zijn eigen arriveerde romantisch advertentie campagne. De film, met in de hoofdrollen Oscar Issac, Alicia Vikander en Domhnall Gleeson, debuteerde samen met een Tinder-profiel voor Ava, de zelfbewuste androïde die Vikander in de film portretteert.

Vinakder beheerde naar verluidt het profiel zelf en bleef in karakter terwijl nietsvermoedende mannen vragen vragen uit de dialoog van de film.

Minder dan een jaar later beheerde het bedrijf nog een volledig nepprofiel op sociale media - dit keer voor een demonische geit. De campagne, die werd gebruikt om de bovennatuurlijke horrorfilm The Witch te promoten, draaide om een Twitter naam voor Black Phillip, het angstaanjagende dier dat een... doorbraak virale ster voor en na de release van de film.

Het merk A24 - en zijn steeds populairdere films - begon ook offline zijn weg te vinden. Halverwege de jaren 2010 hits zoals Ex Machina, The Witch en Lady Bird dienden als een enorm lanceerplatform voor de merchandising , die nu hoeden, sokken, T-shirts, kaarsen, koffiemokken en zelfs hardloopshorts verkoopt.

Ik denk dat wat studio's betreft, ze geweldig werk hebben geleverd als branding. Ze benaderen het met de juiste balans tussen plezier (ze verkopen films, toch?) houding en afkomst, vertelde Faber aan Wizzlern in een e-mail.

Tegenwoordig komt het regelmatig voor dat verschillende items in de winkel volledig uitverkocht zijn, een trend die waarschijnlijk niet wordt geholpen door mode-smaakmakers zoals GQ met de nadruk op de uitstekende, hypebeast-aantrekkende merch van het merk.

pacsun koop er een krijg er een gratis

'Ze zijn nu zeker de place to be'

En als het op swag aankomt, doen zelfs beroemdheden mee. Begin 2020 zal een liefdadigheidsveiling met rekwisieten uit recente A24-films trok een golf van spraakmakende biedingen - waaronder enkele tot $ 65.000.

Een van die bieders was Ariana Grande. Volgens Insider is de De 26-jarige popster was zo geobsedeerd door de horrorfilm Midsommar uit 2019 dat ze een vriend sms'te die ze zo snel mogelijk bood op de met bloemen gevulde jurk die Florence Pugh in de film aantrekt.

Ze was ook niet alleen. Zanger Halsey overwoog blijkbaar ook om duizenden aan de jurk uit te geven, zelfs tweeten over haar intense drang om deel te nemen aan de veiling.

Dat soort spraakmakende medeondertekening doet echter meer dan alleen de krantenkoppen halen. Volgens Faber voedt de toegenomen bekendheid van het merk een soort hypecyclus, een die A24 helpt zijn catalogus verder uit te bouwen.

Het merk wordt zeer goed herkend onder jongere en zwaardere bioscoopbezoekers, en in termen van 'kracht' helpt dat zeker aan de marketingkant, zei Faber. Maar het helpt filmmakers ook om te weten dat ze het bedrijf vertrouwen om hun film bij hun publiek te krijgen.

kan iemand anders mijn Walmart-bestelling ophalen?

Alleen al in de afgelopen drie jaar heeft A24 met iedereen samengewerkt, van Jonah Hill en Robert Pattinson tot... Greta Gerwig en Paul Schrader, die zowel voor als achter de camera een cultmerk van sterrenkracht binnenhaalt.

Ze zijn absoluut de plek om nu te zijn, Pattinson vertelde GQ in 2017 . Ik bedoel, ik heb echt geen idee wat ze aan het doen zijn. Ze zijn er gewoon mee bezig. Ze hebben een heel goed begrip van de tijdgeest.

Deze relaties, zegt Faber, zorgen ervoor dat de studio zijn ongelooflijk sterke identiteit kan blijven cultiveren, een merk dat volgens hem vergelijkbaar is geworden met enkele van de meest krachtige eigenschappen van de popcultuur.

Ze hebben hun eerdere films gebruikt om het merk op te bouwen en nu kunnen ze dat merk gebruiken om hun nieuwe films te promoten (en hun merk te laten groeien), vertelde hij Wizzlern via e-mail. Zeker niet in tegenstelling tot wat 'Iron Man' deed voor de MCU [Marvel Cinematic Universe]. Ja, ik heb zojuist A24 vergeleken met Marvel.

Natuurlijk heeft de pandemie van het coronavirus alles behalve gestopt de filmindustrie, waardoor er veel vragen zijn over wat A24 nu gaat doen (het bedrijf was oorspronkelijk gepland om dit jaar ten minste zes films uit te brengen). Maar zolang het merk zijn jonge en obsessieve publiek blijft bedienen via merch, virale marketing en hyperspecifieke smaak, denkt Faber dat het zal blijven bloeien.

Het interessante is [dat mijn studenten] meer over A24 praten als een vriend dan over een of andere grote onderneming die totaal niet te relateren is, vertelde hij aan Wizzlern. Ze hebben absoluut het gevoel dat ze een connectie hebben en een gevestigd belang hebben bij hun succes.

Als je dit verhaal leuk vond, bekijk dan onze lijst met vijf films over raciale onrechtvaardigheid je kunt nu kijken.

Populaire Berichten