Wat is bodychecking? Experts verklaren de schadelijke gewoonte

In de fitness- en gewichtsverliesgemeenschappen, voortgang foto's , lichaamsvet metingen en andere niet-schaaloverwinningen worden aangeprezen als gezonde alternatieven voor het obsessief controleren van de schaal. Voor sommige mensen zijn deze praktijken echter net zo schadelijk als op de weegschaal gaan staan, en ze kunnen leiden tot een destructieve fixatie die bekend staat als body-checking.

Lichaamscontrole kan absoluut een normaal onderdeel zijn van een dieetervaring met gewichtsverlies. Voor mensen die een dieet volgen om af te vallen, zullen ze naar hun lichaam in de spiegel kijken [en] natuurlijk zeggen: 'Zie ik er anders uit?' klinisch psycholoog en wellness-expert Dr. Carla Marie Manly uitgelegd aan Wizzlern.



Waar we naar op zoek zijn als we body-checking als een problematisch probleem beschouwen, is wanneer het chronisch wordt. [Het is] wanneer je je gedwongen voelt om het te doen en het is iets dat je leven begint over te nemen.



Dus hoe onderscheid je normale spiegelcheck-ins van obsessieve lichaamscontrole, en wat doe je als je denkt dat je fixatie een probleem wordt? Blijf lezen om meer te weten te komen over lichaamscontrole en wat u kunt doen om negatieve gedachten over uw lichaam te stoppen voordat ze het overnemen.

beste it's a 10 producten

Wat is bodychecking?

Volgens Dr. Manly wordt dwangmatige lichaamscontrole gedefinieerd door de neiging om dwangmatig en obsessief je lichaam visueel of door aanraking te controleren om te bepalen of je te fit, niet goed genoeg, te dun [of] te zwaar bent.



Het kan zijn dat je je ribben aanraakt om te zien of je je ribben kunt voelen. Het kan je dijen raken. Het is misschien jezelf in de spiegel controleren om te zien of je kont te groot is, je taille te groot is, om verschillende delen van je lichaam te voelen of om ze visueel te controleren om jezelf te controleren in vergelijking met een andere standaard, legde ze uit. Het wordt een dwang, iets waartoe je gedwongen wordt.

Bodychecking bestaat al sinds tijdschriften en modehuizen hun pagina's en catwalks begonnen te bekleden met flinterdunne modellen. Sociale media hebben ons echter veel bewust gemaakt van de schoonheidsnormen van de samenleving - en platforms zoals Instagram en TikTok hebben het veel gemakkelijker gemaakt om onszelf te vergelijken met anderen die mooier, dunner of gewoon beter dan wij worden geacht.

We zijn veel meer extern georiënteerd in de wereld van vandaag dan 10, 20, 30 [of] 40 jaar geleden. Dat is één ding dat technologie heeft gedaan, merkte Dr. Manly op. We zijn op zoek naar externe validatie, externe goedkeuring en het doel is altijd in beweging.



donkere lippenstift voor bruine huid

Wie wordt het meest getroffen door body-checking?

Lichaamscontrole plaagt de meerderheid van de bevolking: volgens de Ideaal voor een echt lichaamsbeeldonderzoek uitgevoerd door The Today Show en AOL, maakt 67 procent van de volwassen vrouwen zich minstens één keer per week zorgen over hun uiterlijk - vaker dan over financiën, relaties of professioneel succes. Meer dan 50 procent van de mannen zei ook dat ze zich regelmatig zorgen maken over hun uiterlijk.

En hoewel het niet altijd het geval is, wordt het controleren van het lichaam ook grotendeels geassocieerd met eetstoornissen. In een studie uit 2004 van 64 vrouwen met klinische eetstoornissen, gepubliceerd in de Internationaal tijdschrift voor eetstoornissen 92 procent van de patiënten nam deel aan body-checking en de gewoonte bleek significant geassocieerd te zijn met symptomen van een eetstoornis.

Lichaamscontrole veroorzaakt geen eetstoornissen, maar het is gecorreleerd met eetstoornissen, legde Dr. Manly uit. Mensen die aan deze aandoeningen lijden, doen over het algemeen veel aan body-checking. Het is een essentieel onderdeel van de stoornis.

Hoe kun je zien wanneer je spiegelkijken een probleem is geworden?

Zelfs Dr. Manly erkent dat er een bepaald type lichaamscontrole is dat deel uitmaakt van mens zijn [en] deel van het zijn van een persoon die een spiegel heeft. Dat roept echter de vraag op: hoe kunt u bepalen wanneer uw zelfkritiek en spiegelcontrole op schadelijk terrein zijn overgegaan?

Welnu, een gemakkelijke manier om te bepalen of je hulp moet zoeken voor je spiegelmijmering, is door jezelf af te vragen: kan ik stoppen met in de spiegel kijken en me nog steeds goed voelen, of is dit iets dat ik voel alsof ik hebben om wat dan ook te doen?

beste koken voor twee kookboek

Wanneer het problematisch wordt, is … wanneer het zo chronisch wordt dat je het gevoel hebt dat je leven tot op zekere hoogte wordt geregeerd door dat lichaamscontrolegedrag, legde Dr. Manly uit. Met andere woorden, als je je dagelijkse verantwoordelijkheden negeert of het gevoel hebt dat je leven wordt verstoord door je constante behoefte om foto's van jezelf te maken, naar jezelf in de spiegel te staren of ervoor te zorgen dat je broek nog steeds op een bepaalde manier past , kan dit wijzen op problematisch gedrag.

Wat kunt u doen als u (of iemand die u kent) schadelijk gedrag vertoont bij het controleren van uw lichaam?

Als u schadelijk gedrag bij het controleren van uw lichaam herkent bij uzelf of bij iemand in uw naaste omgeving, dan zijn er veel dingen die u kunt doen:

Grenzen stellen : Hoewel het moeilijk is om streng te zijn tegen iemand die lijdt, merkt Dr. Manly op dat het belangrijk is om voet bij stuk te houden wanneer iemand die worstelt met body-checking, je vraagt ​​om hen gerust te stellen over hun lichaam.

Als je een vriend opmerkt die zich bezighoudt met het controleren van zijn lichaam en je vraagt: 'Ben ik te dik?' ... Het is oké om daar grenzen aan te stellen, om te zeggen: 'Je kunt één keer per dag of één keer per week bij me langskomen... hier voor jou. Ik hou van jou. Ik steun je. Maar ik wil niet betrokken zijn bij iets dat je op de lange termijn niet zal dienen', legde ze uit. Het kan de persoon echt helpen.

Zoek een therapeut : Als u denkt dat een van uw vrienden of dierbaren zich bezighoudt met het controleren van het lichaam, stelt Dr. Manly voor om hen de naam te geven van een therapeut die gespecialiseerd is in eetstoornissen. Een professional zal hen helpen de oorzaak van hun gedrag te identificeren en het probleem direct aan te pakken.

Vind handige online bronnen : Dr. Manly merkt op dat er veel video's en artikelen online zijn (zoals deze!) die u kunt lezen of verzenden naar iemand die zich mogelijk bezighoudt met lichaamscontrole.

Houd rekening met je gedachten : De volgende keer dat je een negatieve gedachte over je lichaam hebt of je gedwongen voelt om jezelf in de spiegel aan te staren, probeer die gedachten dan uit te dagen door jezelf simpelweg af te vragen: Helpen deze gedachten me of hebben ze er iets aan?

hoe een kraanmachine te winnen

Als ik merk dat ik gedrag doe dat niet goed voelt, dan kan ik mezelf afvragen: ‘Waarom doe ik dat? Helpt het me?' En als het antwoord 'Nee, het helpt me niet' is, dan kan ik zeggen: 'Ik wil dit niet meer doen', legde Dr. Manly uit. Als we kunnen leren onze cognities en onze gedachten te veranderen, kunnen we ons gedrag veranderen.

Voor meer informatie over lichaamsbeeld, lees verder op hoe problemen met het lichaamsbeeld vaak worden genegeerd bij mannen - en waarom dit een enorm probleem is? .

Populaire Berichten